zużycie podzespołów auta

Teoretycznie każdy kierowca doskonale wie jak postępować z samochodem, aby służył długo i bezawaryjnie. To w teorii, a w praktyce nie każdy zdaje sobie sprawę, że nieświadomie popełniane błędy powodują szybsze zużycie podzespołów auta. Pozostawienie włączonej lampki w pojeździe, a nawet rygorystyczne przestrzeganie zasad oszczędnej jazdy, może powodować konieczność wymiany niektórych części w samochodzie. Sprawdź, co wpływa niekorzystnie na zużycie poszczególnych podzespołów auta.

Akumulator

  • Pozostawienie włączonych świateł, a nawet lampki w bagażniku powoduje rozładowanie akumulatora. Jeśli pozostanie w tym stanie dłużej, dochodzi do jego zasiarczenia i zmniejszenia pojemności.

  • Zbyt długie ładowanie, doprowadza to mocnego gazowania elektrolitu, co niszczy płyty akumulatora.

  • Długie kręcenie rozrusznikiem doprowadza do przegrzania akumulatora i skrócenia jego żywotności.

Automatyczna skrzynia biegów

  • Zmiana przełożeń przód-tył przed całkowitym zatrzymaniem powoduje zużycie sprzęgiełek przełączających biegi i przeciążenie przekładni planetarnych.

  • Włączanie luzu (N) podczas postoju na światłach powoduje spadek ciśnienia smarowania co grozi zatarciem skrzyni.

  • Holowanie samochodu z automatem oznacza "śmierć" dla przekładni, ponieważ przy wyłączonym silniku nie ma smarowania.

Koło dwumasowe

  • Gwałtowne puszczanie pedału sprzęgła, powoduje uderzanie obu części koła dwumasowego o siebie.

  •  Oszczędna jazda, poniżej 1500 obrotów/min może powodować wcześniejsze zużycie koła.

  • Chiptuning powoduje duży wzrost momentu obrotowego i wyjście poza pole normalnej pracy dla danego koła zamachowego.

Opony

  • Niskie ciśnienie przyczynia się do zużycia boków bieżnika opony. Jazda ze zbyt wysokim ciśnieniem szkodzi nieco mniej.

  • Parkowanie krawędzią opony na krawężniku może powodować jej pęknięcie.

  • Szybkie wjeżdżanie na krawężnik zwykle doprowadza do pojawienia się „bąbli” na boku opony.
  • Jazda na zużytych amortyzatorach lub niewyregulowanej geometrii powoduje nierównomierne ścieranie bieżnika i niszczenie opon.

Silnik

  • Opóźnianie wymiany oleju silnikowego, powoduje pogarszanie paramentrów smarujących elementów jednostki napędowej. Sprzyja powstawaniu nagaru i może doprowadzić nawet do zatarcia silnika.
  • Zbyt ostre przyspieszanie na zimno przyspiesza zużycie podzespołów auta z powodu gorszego smarowania przez nierozgrzany olej. Szcególnie jest to niebezpieczne w samochodach wyposażonych w turbosprężarkę.
  • Przeciąganie terminu wymiany napędu rozrządu naraża na skutki pęknięcia paska i uderzenie zaworów o tłoki.
  •  Jazda na wysokim biegu z niskimi obrotami i mocno wciśniętym pedałem gazu skraca żywotność panewki oraz tłoków.
  • Stosowanie paliwa marnej jakości może skutkować nagłą awarią wtryskiwaczy i zanieczyszczeniem układu dolotowego.
  • Częste jeżdżenie z niskim poziomem paliwa zwiększa skłonność do skraplania się wody w baku i systematyczne pogaraszanie parametrów paliwa.

Sprzęgło

  • Jazda na tzw. półsprzęgle powoduje szybkie zużycie tarczy sprzęgła.
  • Jazda z nogą opartą na pedale sprzęgła powoduje zużycie łożyska wyciskowego i zespołu sprzęgła.
  • „Strzał ze sprzęgła” może doprowadzić nawet do zerwania okładzin z tarczy bądź zniszczenia jej tłumika drgań.

Szyby

  • Mycie w myjniach szczotkowych powoduje powstanie na szkle mikrozarysowań.
  • Usuwanie lodu zbyt twardą skrobaczką powoduje porysowanie szyb.
  • Korzystanie z wycieraczek bez płynu do spryskiwaczy matowi szybę.

 

Informacje o plikach cookie Ta strona używa plików Cookies. Korzystanie z niej bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.