akumulator

Akumulator, o który kierowca dba, może służyć co najmniej 5 lat, kluczem do sukcesu jest jego prawidłowe użytkowanie.

Akumulator tak jak większość elementów w samochodzie z czasem zużywa się i trzeba go wymienić na nowy. Nie powinno to jednak nastąpić przed upływem pięciu lat od daty jego zakupu. Jeśli tak się stanie, zwykle świadczy to o problemach z układem elektrycznym pojazdu, niewłaściwej eksploatacji akumulatora, ewentualnie o awarii samej baterii.

A oto co szkodzi akumulatorowi i jak unikać takich błędów:

1. Jazda na krótkich dystansach w mroźne dni

Podczas niskich temperatur nie tylko spada sprawność akumulatora, ale musi on też wydatkować więcej energii na uruchomienie silnika. Efekt? Każdorazowe uruchomienie pojazdu zabiera z akumulatora więcej prądu, niż trafia do niego z alternatora.

Rozwiązanie:

Szczególnie zimą warto ograniczyć, a najlepiej w ogóle rezygnować z krótkich wyjazdów i używać samochodu tylko do dłuższych podróży. Jeśli postoje samochodu są dłuższe ( 2, 3 tygodnie ) akumulator należy doładowywać a czasami nawet odłączyć.

2. Całkowite rozładowanie akumulatora

Pozostawienie w samochodzie włączonych świateł czy lampki wewnętrznej to częsty grzech kierowcy. Jeśli jeszcze tego samego dnia ruszymy w trasę, nie będzie miało to wpływu na akumulator. Gorzej jeśli rozładowany akumulator pozostanie w takim stanie przez dłuższy czas. W tym przypadku dojdzie do zasiarczenia i zmniejszenia pojemności akumulatora.

Rozwiązanie:

Należy natychmiast doładować akumulator np. jadąc w dłuższą trasę, a jeśli nie mamy w planach podróży, trzeba użyć prostownika.

3. "Uciekający" prąd z auta

Nowoczesne auto nawet przy wyłączonym zapłonie pobiera odrobinę prądu, który jest potrzebny do działania alarmu, czy podtrzymania pamięci radia oraz wybranych systemów elektronicznych. Zużycie prądu podczas postoju nie powinno przekraczać 0,05A. Jeśli jest wyższe po pewnym czasie spowoduje rozładowanie akumulatora.

Rozwiązanie:

Należy regularnie sprawdzać zużycie prądu w samochodzie, najlepiej to zlecić dobremu serwisowi, który nie tylko znajdzie potencjalne źródło “wycieku prądu”, ale pomoże także usunąć problem.

4. Zbyt długie ładowanie

W przypadku akumulatorów nie można przesadzać z czasem ładowania, ponieważ intensywne gazowanie elektrolitu, niszczy wewnętrzne elementy akumulatora.

Rozwiązanie:

Zwykle akumulator można naładować w 8-10 godzin. Jednak korzystając z dobrej ładowarki elektronicznej nie musimy przejmować się zbyt długim ładowaniem, ponieważ urządzenie automatycznie dobierze odpowiedni czas i zakończy pracę po pełnym naładowaniu akumulatora.

5. Długie kręcenie rozrusznikiem

Jeśli nie możemy odpalić pojazdu, nie można zbyt długo kręcić rozrusznikiem. Co kilka sekund należy wykonywać przerwy, aby nie przegrzać akumulatora.

Rozwiązanie:

Jeśli po dwóch lub trzech próbach uruchomienia silnik nadal nie działa, warto chwilę poczekać.

6. Zakup akumulatora na wyrost

Niektórzy kierowcy kupują akumulator o większej pojemności niż zaleca to producent. To błąd, ponieważ alternator może nie być w stanie doładować większego akumulatora, co doprowadzi do zniszczenia baterii.

Rozwiązanie:

Należy kupować akumulator o parametrach zalecanych przez producenta pojazdu.

7. Zaniedbana instalacja elektryczna

Z czasem alternator może ulec awarii, co spowoduje słabe ładowanie baterii. Problem może leżeć także po stronie klem na akumulatorze.

Rozwiązanie:

Przed zimą warto przeczyścić klemy szczotką drucianą i nasmarować je pastą miedziową. Warto także zlecić kontrolę prądu ładowania. Należy usunąć wszelkie nieprawidłowości, co zapobiegnie zniszczeniu baterii.

Informacje o plikach cookie Ta strona używa plików Cookies. Korzystanie z niej bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.